HTML

Gubi24 Projekt Blog

Régóta szerettem volna elindítani azt a blogot. Fő érdeklődési területem a számítástechnika és a zene. Rendkívül el tudok mélyedni 1-1 probléma megoldásában, és itt szeretném megosztani a tapasztalataimat és eredményeimet.

Friss topikok

Linkblog

Magyar billentyűzet Windows 7 DOS Mode alatt

2011.05.15. 15:55 gubi24

Akik még használnak régi DOS-os programokat, pl. számlázó vagy könyvelő program, azok beleütközhettek abba a problémába, hogy Windows 7 (és talán Vista) alatt DOS módban nem működik a magyar billentyűzet. Az ékezetes betűk helyett az angol billentyűzetnek megfelelő karakterek jelennek meg.

Régi DOS-os programok esetében jó megoldás lehet DOSBox-ot használni, de pont a számlázó vagy könyvelő programok túl lassan futnak DOSBox alatt. Itt van néhány alternatív megoldás:

1. Megoldás: a keyb2hu driver

A neten kutakodva találtam még egy 1990-es német DOS-os billentyűzet drivert, amit sikeresen átalakítottam magyarrá. Beüzemelése nagyon egyszerű:

  1. Töltsd le a keyb2hu drivert
  2. Add hozzá a keyb2hu.com-ot az autoexec.nt-hez

Ezután a DOS-os programokban elérhető lesz a teljes magyar billentyűzet... majdnem. Sajnos 1-2 furcsaságra figyelmes lettem:

1. A parancssorban nem működik a nagy hosszú Ó betű. Nem tudom miért, de ha elindítok egy programot, akkor ott már jó.

2. Könnyedén megtörténhet, hogy átvált a kódlap nemzetközire és az ékezetes betűk helyett gyökvonás és hasonló jelek jelennek meg. Ez nálam akkor fordult elő, ha parancssorban kiadtam egy parancsot, ami valamilyen üzenettel tér vissza. Egyébként maga a driver is kiír egy üzenetet, emiatt is érdemes mindenképp az autoexec.nt-be beleírni, nem pedig kézzel futtatni.

Ha közvetlenül parancsikonnal indítottam a DOS-os programot, akkor nem jött elő ez a hiba, remélem másnak is járható ez az út.

2. Megoldás: Windows kb16.com (egyszerű, de hiányos)

Az %SystemRoot%\system32\autoexec.nt fájlba add hozzá ezt a sort:
%SystemRoot%\system32\KB16 HU,852, %SystemRoot%\system32\KEYBOARD.SYS

(a legtöbb rendszeren ez c:\windows\system32\autoexec.nt)

Ezzel a megoldással az a probléma, hogy valami miatt az AltGr-es billentyűkombinációk (pl. backslash, kukac, pontosvessző) nem működnek. Ha valaki tudja, hogy ez miért van, akkor kérem ossza meg a nagyvilággal. :)

3. Megoldás: saját billentyűzet driver (hardcore)

A driverbe (keyb2hu.com) most bele van drótozva a magyar kiosztás. Az eredeti verziót lehet használni német kiosztáshoz. Ha valaki esetleg szeretne másik nyelvet, akkor át kell írni a programot. Ehhez szükség van a MASM assembler programra.

  1. Töltsd le a MASM32-t innen
  2. Csomagold ki egy könyvtárba, pl. c:\masm32
  3. Töltsd le a driver forrását innen
  4. Ezzel a paranccsal lehet lefordítani a programot: ml /Zm /Bl link16.exe /AT keyb2hu.asm
  5. Érdemes használni a setenv.bat és a make.bat szkripteket, ha sokszor fordítunk.
  6. A forrásban lehet átírni a kódokhoz tartozó karaktereket. A billentyűkódok megértésében ez a táblázat segít.

Hivatkozások:

Szólj hozzá!

Címkék: windows magyar billentyűzet driver karakter dos windows 7 altgr

A bejegyzés trackback címe:

https://gubi24projekt.blog.hu/api/trackback/id/tr672905600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása